У закладах загальної середньої освіти України стартував третій етап моніторингу використання державної мови. Його проводять спільно Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь та Державна служба якості освіти. Перевірки охоплюють усі освітні простори, включаючи кабінети, бібліотеки, спортзали та навіть укриття.
Навіщо проводиться моніторинг
Метою дослідження є з’ясування реального стану функціонування української мови у школах. Особливу увагу приділяють не лише формальному викладанню, а й мовному середовищу загалом. Це включає:
- частоту та контекст використання української мови у школі;
- мотивацію учнів і педагогів до вдосконалення знань;
- оцінку впливу навчальних ресурсів на мовну компетентність;
- розуміння позашкільного мовного досвіду школярів.
У центрі уваги – стаття 21 мовного закону
Моніторинг спрямований на дотримання вимог статті 21 Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”. Згідно з ним, українська має використовуватись не тільки під час уроків, а й на перервах, у позакласній діяльності, на батьківських зборах, у їдальнях, бібліотеках і навіть у бомбосховищах.
“Освітній процес охоплює всі види діяльності, що відбуваються на території закладу. Українська мова має бути присутня скрізь — від класу до укриття”, – наголосив Тарас Кремінь.
Учасники та подальші кроки
Участь у дослідженні беруть учні, їхні батьки та вчителі. Вони заповнюють анкети, в яких оцінюють мовне середовище у школі та надають інформацію про власне використання української мови.
Після завершення моніторингу буде сформовано звіт із конкретними рекомендаціями для освітніх управлінців, адміністрацій шкіл та педагогічного колективу. Документ має стати основою для посилення мовної політики в українських школах та поліпшення умов для опанування державної мови.