Міністерство освіти і науки України оновило порядок організації дистанційного навчання. Нові вимоги почнуть діяти з 1 вересня 2025 року і стосуватимуться як учнів в Україні, так і тих, хто тимчасово перебуває за кордоном або на окупованих територіях.
Нові правила наповненості класів
Відтепер дистанційні класи формуватимуться з урахуванням мінімальної кількості учнів:
- базовий мінімум – 20 учнів у класі;
- для шкіл у селах, селищах і прифронтових регіонах – від 10 учнів;
- у містах – не менше 15 учнів.
Виняток становлять лише спеціалізовані та спеціальні заклади освіти — на них нові норми не поширюються.
Гнучкість у формуванні дистанційних класів
Школа може працювати у дистанційному форматі, навіть якщо в ній відсутні одна-дві паралелі класів. Наприклад, якщо є учні 1-6 та 8-11 класів, а 7-го немає — заклад усе одно може повноцінно функціонувати.
Крім того, в межах одного дистанційного класу мають навчатися діти лише за однією освітньою програмою. Це, на думку МОН, дозволить ефективніше організовувати навчання для учнів із різних регіонів та за кордоном.
Освітні можливості для дітей за межами країни
Для учнів, які перебувають за кордоном, передбачено два основні сценарії:
- якщо дитина відвідує місцеву школу, вона може додатково навчатися в українському закладі за українознавчим компонентом (5-8 годин на тиждень);
- якщо дитина не ходить до іноземної школи – вона може здобувати повноцінну дистанційну освіту в українській школі.
Також можливі індивідуальні форми навчання – екстернат або сімейна форма.
Педагогічний патронаж для дітей на окупованих територіях
У разі, якщо дитина перебуває на тимчасово окупованій території, навчання може здійснюватися у форматі педагогічного патронажу. Це індивідуальна форма з урахуванням умов безпеки і потреб учня. Навіть якщо у школі не відкрито жодного класу, вона може працювати через патронаж, а вчителі отримуватимуть оплату за навчання кожної дитини.
Освітній процес у зонах бойових дій
Якщо учень вимушено виїхав із регіону, де тривають бойові дії, він має право продовжити дистанційне навчання у своїй школі — без необхідності переводу в інший заклад.
Втім, очне навчання зберігає пріоритет — якщо безпекова ситуація та наявність укриттів у школі це дозволяють.
Підтримка вчителів через кадровий резерв
Щоб уникнути масового скорочення педагогів у складних регіонах, МОН запускає кадровий резерв. Учителі з областей, де можливе скорочення навантаження, зможуть проходити підвищення кваліфікації, зберігаючи при цьому середню зарплату.
Ця програма охоплює Дніпропетровську, Донецьку, Запорізьку, Луганську, Сумську, Миколаївську, Одеську, Харківську, Херсонську та Чернігівську області.